Factoren
Daarnaast spelen nog een heleboel andere factoren een rol
bij het succes van een radiojock. Iemand die veel luisteraars trekt met een rustige serieuze ‘newsy’
presentatie op een regionale publieke zender zal zeer waarschijnlijk slecht scoren op een hitradio-station als 538 of een station
dat zich op een jongere doelgroep richt als Slam FM.
De markt waarin de jock te horen is, het station, de
doelgroep, het format en positionering van de zender, de positie van concurrerende
stations en de trends en tijdperk zijn allemaal zaken die medebepalend zijn bij
het antwoord op de vraag “wanneer ben je een goeie jock”.
Voorlees-robot
Maar er is 1 ding dat onder alle omstandigheden, in alle
markten, in elk format, etc. bepalend is voor het succes van een radiojock. De
presentator moet de luisteraar weten te entertainen, weten te boeien, weten hoe
je de luisteraar ‘vasthoudt’.
En dat doe je niet door een voorlees-robot te zijn maar door
iets van jezelf toe te voegen, door iets saais boeiend te maken, door te
entertainen! Als je alleen maar een bericht uit de krant voorleest, waarom zou
ik er dan naar luisteren? Dat nieuws kan ik zelf ook lezen in de krant of via
een gratis nieuws app op m'n telefoon of tablet bekijken of zien op TV. Zonder die meerwaarde is
een dergelijke presentator dus volledig overbodig.
Windmolens
Het mooiste voorbeeld hiervan hoorde ik een week geleden bij
het nieuwsbericht over de ANWB die zich blijkbaar druk maakte over de mogelijke
komst van windmolens voor de Nederlands kust en hier een onderzoek naar gaat
doen onder de ANWB-leden.
Een bericht dat natuurlijk in verschillende ochtendshows op
de radio werd behandeld en doordat hetzelfde onderwerp op 2 verschillende muziekzenders
op zeer uiteenlopende manieren werd neergezet werd pijnlijk duidelijk dat de
jock op de ene zender niet meer dan een voorlees-robot was en de jock op de andere zender een
entertainer die de luisteraar weet te boeien door op een creatieve manier het
verhaal ‘eigen’ te maken en iets toe te voegen.
Verduidelijking
In de ene ochtendshow werd het bericht als volgt gebracht: “En
de ANWB is in het nieuws omdat ze een onderzoek zijn gestart onder hun leden
naar wat mensen er van vinden dat er wellicht meer windmolens voor de kust van
ons land komen te staan. De ANWB vindt het een aantasting van het Nederlandse
landschap”.
En dat was het! Er werd helemaal niets toegevoegd aan wat in de krant of op internet stond en de presentator ging direct door naar het volgende berichtje en startte een plaat in. En dat terwijl zo’n bericht toch behoorlijk wat vragen oplevert en bijna smeekt om meer verduidelijking. Ook om er iets entertainends van te maken moet je er in elk geval iets meer mee doen dan alleen voorlezen.
Creatief
Gelukkig was de jock van de andere ochtendshow wel zo
creatief om er iets aan toe te voegen dat tegelijkertijd verduidelijkte en de
luisteraar op een grappige manier entertainde. Check hier het fragment van Giel
op 3FM die wél een heleboel toevoegt aan een simpel nieuwsberichtje. Hij
beschrijft een beeld van een foto met een zwemmer en maakt daar een opmerking
over. Hij legt een link tussen lelijke windmolens en lelijke gele praatpalen.
En tot slot voelt hij ook nog eens de file-lezer van de ANWB aan de tand over
de windmolens:
Het verschil van behandeling van een dergelijk nieuwsbericht
is precies het verschil tussen een emotieloze en niet boeiende voorleesrobot en
een succesvolle entertainende radiojock!
Follow-up
Dus zorg er voor dat je de objectieve voorgelezen
nieuwsberichten over laat aan de nieuwslezer en de nieuwszenders en voeg iets
creatiefs van jezelf toe. Bij een krant wordt de dag er na ook niet nóg een
keer hetzelfde artikel gepubliceerd maar
wel vaak een zogenaamde ‘follow-up’ die meer achtergrondinformatie geeft of het
verhaal vanuit een andere invalshoek belicht of een interview geeft met een
persoon uit dat eerdere bericht.
Nieuwsberichten in ochtendshows (zeker die van
muziekzenders) zijn al lang geen nieuws meer op het moment ze on-air komen dus
breng het niet als nieuws maar als een ‘follow-up’.