Wanneer ben je een goeie radiojock?

Natuurlijk is het een hele moeilijke vraag om te beantwoorden of iemand een goeie radiopresentator/jock is of niet. Voor het grootste deel is je succes toch afhankelijk van de smaak van de luisteraar. Hij of zij bepaalt door wel of juist niet te luisteren of iemand de taak van presentator/jock goed uitvoert.



Factoren
Daarnaast spelen nog een heleboel andere factoren een rol bij het succes van een radiojock. Iemand die veel luisteraars trekt met een rustige serieuze ‘newsy’ presentatie op een regionale publieke zender zal zeer waarschijnlijk slecht scoren op een hitradio-station als 538 of een station dat zich op een jongere doelgroep richt als Slam FM.

De markt waarin de jock te horen is, het station, de doelgroep, het format en positionering van de zender, de positie van concurrerende stations en de trends en tijdperk zijn allemaal zaken die medebepalend zijn bij het antwoord op de vraag “wanneer ben je een goeie jock”.

Voorlees-robot
Maar er is 1 ding dat onder alle omstandigheden, in alle markten, in elk format, etc. bepalend is voor het succes van een radiojock. De presentator moet de luisteraar weten te entertainen, weten te boeien, weten hoe je de luisteraar ‘vasthoudt’.

En dat doe je niet door een voorlees-robot te zijn maar door iets van jezelf toe te voegen, door iets saais boeiend te maken, door te entertainen! Als je alleen maar een bericht uit de krant voorleest, waarom zou ik er dan naar luisteren? Dat nieuws kan ik zelf ook lezen in de krant of via een gratis nieuws app op m'n telefoon of tablet bekijken of zien op TV. Zonder die meerwaarde is een dergelijke presentator dus volledig overbodig.

Windmolens
Het mooiste voorbeeld hiervan hoorde ik een week geleden bij het nieuwsbericht over de ANWB die zich blijkbaar druk maakte over de mogelijke komst van windmolens voor de Nederlands kust en hier een onderzoek naar gaat doen onder de ANWB-leden.

Een bericht dat natuurlijk in verschillende ochtendshows op de radio werd behandeld en doordat hetzelfde onderwerp op 2 verschillende muziekzenders op zeer uiteenlopende manieren werd neergezet werd pijnlijk duidelijk dat de jock op de ene zender niet meer dan een voorlees-robot was en de jock op de andere zender een entertainer die de luisteraar weet te boeien door op een creatieve manier het verhaal ‘eigen’ te maken en iets toe te voegen.

Verduidelijking
In de ene ochtendshow werd het bericht als volgt gebracht: “En de ANWB is in het nieuws omdat ze een onderzoek zijn gestart onder hun leden naar wat mensen er van vinden dat er wellicht meer windmolens voor de kust van ons land komen te staan. De ANWB vindt het een aantasting van het Nederlandse landschap”.

En dat was het! Er werd helemaal niets toegevoegd aan wat in de krant of op internet stond en de presentator ging direct door naar het volgende berichtje en startte een plaat in. En dat terwijl zo’n bericht toch behoorlijk wat vragen oplevert en bijna smeekt om meer verduidelijking. Ook om er iets entertainends van te maken moet je er in elk geval iets meer mee doen dan alleen voorlezen.

Creatief
Gelukkig was de jock van de andere ochtendshow wel zo creatief om er iets aan toe te voegen dat tegelijkertijd verduidelijkte en de luisteraar op een grappige manier entertainde. Check hier het fragment van Giel op 3FM die wél een heleboel toevoegt aan een simpel nieuwsberichtje. Hij beschrijft een beeld van een foto met een zwemmer en maakt daar een opmerking over. Hij legt een link tussen lelijke windmolens en lelijke gele praatpalen. En tot slot voelt hij ook nog eens de file-lezer van de ANWB aan de tand over de windmolens:


Het verschil van behandeling van een dergelijk nieuwsbericht is precies het verschil tussen een emotieloze en niet boeiende voorleesrobot en een succesvolle entertainende radiojock!

Follow-up
Dus zorg er voor dat je de objectieve voorgelezen nieuwsberichten over laat aan de nieuwslezer en de nieuwszenders en voeg iets creatiefs van jezelf toe. Bij een krant wordt de dag er na ook niet nóg een keer hetzelfde artikel gepubliceerd  maar wel vaak een zogenaamde ‘follow-up’ die meer achtergrondinformatie geeft of het verhaal vanuit een andere invalshoek belicht of een interview geeft met een persoon uit dat eerdere bericht.

Nieuwsberichten in ochtendshows (zeker die van muziekzenders) zijn al lang geen nieuws meer op het moment ze on-air komen dus breng het niet als nieuws maar als een ‘follow-up’.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines