Wat radio kan leren van Dr. Phil


Misschien dat je meteen denkt aan de soms spraakmakende gasten of de eigenwijze unieke manier waarop Dr. Phil presenteert als het gaat om dingen die een radio-jock zou kunnen leren van Dr. Phil. Natuurlijk kunnen spraakmakende gasten en onderwerpen en een unieke presentatiestijl bijdragen aan het succes van radiopresentator maar wat mij onlangs opviel, is dat je als jock ook veel kunt leren van de manier waarop Dr. Phil bepaalde dingen ‘teased’.




Speciaal
Zowel voor reclameblokken maar ook naar volgende shows toe en in ‘teases’ voor z’n website weet deze tv-dokter je zo aan te spreken dat je ook echt gaat kijken of blijft kijken. Wat doet hij dan zo speciaal of in elk geval op een andere manier dan de gemiddelde presentator?

Leugendetector
Laatst bijvoorbeeld had Dr. Phil in z’n show een ziekelijk jaloerse man die zijn vrouw verdacht van vreemd gaan en daar had hij ook bewijs voor. Tenminste dat meende hij. Hij had een audio-opname waarin zijn vrouw te horen was met een man in een intieme situatie. De vrouw legde uit dat zij dit samen was met hem zelf, maar de man kon dat intiem moment zich niet herinneren en herkende zichzelf niet in de opname. De vrouw had al eerder een leugendetector test doorstaan waaruit bleek dat ze de waarheid sprak maar de man beweerde dat er met die test geknoeid zou zijn.

Enige uitweg
Op dat moment onderbrak Dr. Phil het gesprek omdat er een reclameblok aan kwam en zei hij het volgende: “okay, jij gelooft dus niet dat deze leugendetectortest die gedaan is door één van de meest gewaardeerde ex-FBI-specialisten van ons land deugdelijk was? Blijf kijken want ik heb iets gedaan waar ik eigenlijk faliekant op tegen ben. Maar voor deze ene keer heb ik het toch gedaan. En ik doe echt niet snel iets waar ik niet helemaal achter sta, maar soms kan je gewoon niet anders. Ik heb iets gedaan waar ik niet trots op ben maar wat in dit geval blijkbaar de enige uitweg is. Wat het is dat ik heb gedaan, zie je zo meteen…”

Spanning
Dat is een ‘tease’ waarin hij niet eens een tastbaar onderwerp of een duidelijke omschreven gebeurtenis ‘teased’ maar waar hij de spanning opwekt door je het gevoel te geven dat er iets heel aparts, spannends en iets dat je moet zien, staat te gebeuren. Door de toevoeging dat het iets is dat hij normaal nooit zou doen, geeft datgene dat hij heeft gedaan nog meer zwaarte en waarde en wordt je bijna in de ‘tease’ gezogen zonder dat hij iets concreets vertelt.

Lucht
Hij ‘teased’ eigenlijk lucht en toch wil je zien wat er gaat gebeuren. Met andere woorden hij weet van bijna niets iets te maken dat je het gevoel geeft dat je dit niet mag missen. Net als dat er geen slechte verhalen zijn maar alleen slechte verhalenvertellers, is het ook zo met ‘teases’. Er is geen slechte ‘tease’ maar alleen jocks die slecht ‘teasen’.

Wat hij nou uiteindelijk bleek te hebben gedaan was de betreffende vrouw nog een keer een leugendetectortest laten doen en dat vond hij vanuit zijn beroep als arts eigenlijk niet verstandig voor de psychologische toestand van de vrouw. Maar omdat de man er zo van overtuigd was dat er met de eerste test geknoeid was, vond hij dat er geen andere uitweg was dan nog maar een keer zo’n test.

Triggeren
Dus zorg er als jock op de radio voor dat jouw ‘teases’ de luisteraar ook dat gevoel geven dat er zo meteen of verderop in de dag of week iets gebeurt dat ze niet mogen missen. En dat doe je niet met: “straks de nieuwe Kesha, en ook Rihanna en Nickelback staan voor je klaar”. Of met: “straks nog veel meer hits” en “zo meteen deel 3 van deze radioshow”. Dat doe je met iets dat de luisteraar aanspreekt en van waarde is voor hem of haar. Of zoals Dr. Phil in het voorbeeld doet door de luisteraar op een beetje mysterieuze manier te ‘triggeren’ om te blijven kijken omdat er iets heel opmerkelijks staat te gebeuren.

Aandacht
Zoek elke keer naar ’n nieuwe unieke manier waarmee je de aandacht van de luisteraar kunt grijpen. En dat betekent van te voren nadenken over wat je wilt ‘teasen’, waar je dit wilt doen en op welke manier. Net als in alle andere ‘spreeks’ is het belangrijk dat je ook in je ‘teases’ varieert qua inhoud en vorm. Probeer je zelf uit te dagen om elke keer iets nieuws te verzinnen dat de luisteraar het gevoel geeft dat ze wel moeten blijven luisteren.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines